Zpět na úvod

Vývoj

Konstrukce padacích protektorů není až tak jednoduchá věc, jak si mnoho lidi myslí. Dobrý "padák" musí splňovat několik základních kritérií:

Dostatečná ochrana

Zde je důležité uvážit co všechno můžou protektory reálně chránit. Poloha a charakter úchytu je jednoznačně nejdůležitějším faktorem účinnosti každé sady. Lze obecně říct, že lze chránit části motocyklu do vzdálenosti 30-50cm od protektoru. Většinou to jsou víka motorů, kapotáže nebo třeba chladiče jak je tomu u Hondy VFR, VTR a jiných. Co je protektory obtížné (a často nemožné) chránit jsou vzdálené části motocyklu, jako např. maska, podsedlové plasty, stupačky atd. Primární účel padacích protektorů je snížení škod po pádu na minimum a možnost odjet z místa pádu po vlastní ose. U mnoha modelů motocyklů navíc charakter úchytu nedovoluje použití sady, která by účinně chránila například kapotáže, proto jsou sady často záměrně stavěny tak, aby chránili primárně pouze vitální části motocyklu jako víka motorů, chladiče atd.

Příklad z praxe - na dovolené v Alpách spadnete, ale díky protektorům budete schopni další jízdy. Prasklá kapotáž Vám totiž dovolenou nepokazí, ale odtah domů kvůli proraženému víku motoru a zničenému alternátoru už asi ano. V každém případě ještě nebyly vyrobeny protektory zaručující 100% ochranu - záleží především na povaze pádu. Pokud motorka bude po pádu pouze klouzat po rovném asfaltu a do ničeho nenarazí, škody budou minimální. Pokud však půjde o pád „panna/orel", nebo dojde k nárazu do překážky či skluzu po hrubém povrchu (dlažební kostky, kolejiště tramvaje, měkký povrch – hlína/kačírek), tak jsou protektory už většinou neúčinné. Dochází zde totiž k působení masivních dynamických sil, při kterých protektory nemohou obstát.

Vhodný materiál

Nejčastěji používané materiály jsou Polyamid PA6 „Silon“ nebo hliníkové slitiny, např. „Dural“. Silon nakupujeme rentgenovaný a UV stabilizovaný, což Vám zaručí, že protektory časem nevyblednou a nebudou mít skryté bubliny, které by je oslabovaly. Tento materiál je univerzální - lze jej použít téměř na cokoliv, ale při použití duralu se musí brát ohled na pevnost úchytu. Hliníkové protektory jsou sice atraktivní doplňek když se např. naeloxují nebo vyleští, ale netlumí energii nárazu zdaleka tak dobře jako Silon. Nárazové síly se pak přenášejí do úchytu a hrozí tak jeho poškození. Z toho důvodu celohliníkové hlavice protektorů vůbec nenabízíme.

Často pak můžete slyšet „Padáky způsobí víc škody než užitku!“  ; „padáky mi utrhly po pádu kus rámu“ nebo „na Ducati padáky nemají co dělat". To je pouze důsledek špatné konstrukce protektorů a především často špatné volby použitého materiálu. Každá sada v naší nabídce je konstruovaná tak, aby k tomuto nedošlo, což prozatím prokázalo několik set crash testů. Zdánlivá úspora samovýrobou protektorů potom může skončit vysokými náklady na opravu.

vývoj - poškození.png

Příklad z praxe -  kombinace „home made“ hliníkového protektoru versus tenkostěnný Deltaboxový rám Yamahy R1 ´2003 po pádu na místě, ze stojánku. Protektor udělal do rámu mělký otisk a to pouze díky tomu, že šlo o malý pád. Nicméně při masivnějším zatížení by mohl být rám poškozen nenávratně.

Samostatný odstavec si zaslouží materiály použité na tvarech Gatling nebo Dragon. Tyto tvary kombinují příznivé vlastnosti celkem tří (v případě Dragonu dokonce čtyř) materiálů. Silonové tělo protektoru výborně tlumí nárazovou energii a duralová, vyměnitelná korunka, má společně s ocelovými šrouby výbornou otěruvzdornost. U tvaru Dragon je navíc hlavice protektoru doplněna vzhledným sliderem z velmi houževnatého ABS plastu. Po pádu tak často stačí vyměnit pouze korunku se šrouby a sada je znovu připravena k použití. 

Tvar a rozměry

Navzdory obecnému mínění má tvar padáku výrazný vliv na jeho správnou funkci. Nejdůležitější je tvar dosedací plochy, která by měla mít pokud možno co největší plochu. Účel je rozložení nárazové síly do co největší plochy, a také redukce ohybového momentu na upevňovací šroub – viz princip páky. Dalším důležitým faktorem je délka protektoru. Zde platí pravidlo zlatého středu a opět funguje zákon páky: čím delší je protektor, tím větší ohybový moment působí na úchyt. Pokud je protektor moc krátký, tak se zkrátka nejdřív odře co se nemělo odřít a až pak začne protektor chránit věci, které už ochranu dávno nepotřebují. Vhodnou délku protektorů je proto při konstrukci nutné zvolit uvážlivě. Tvar koncové hlavice protektoru ovlivňuje chování protektoru při pádu jen minimálně, liší se pouze v otěruvzdornosti, viz předchozí odstavec.

Náročnost montáže

Náročnost montáže je se dá obecně vyjádřit třemi stupni:

Nízká - Jednoduchá montáž protektorů přímo na úchyt bez úpravy kapotáží, či montáže dalšího příslušenství. Zabere zhruba 10 minut.

Střední - Středně náročná montáž protektorů většinou provázená řezáním otvorů do kapotáže, nebo instalací montážní sady. Zabere 20-45 minut.

Vysoká  - Náročná montáž protektorů, kdy je kombinováno řezání otvorů do kapotáže s instalací montážní sady s opětovnou demontáží kapot a případně s dalšími úpravami. Zabere 1-2 hodiny.

Šrouby

Protože dochází v drtivé většině případů při montáži k výměně šroubů za delší je nutné použít pevnostní šrouby třídy 8.8 a více. U sad z naší nabídky jsou použity výhradně kvalitní pevnostní šrouby se zinkovanou protikorozní povrchovou úpravou.

Díra do kapotáže

Protože některé sady mají úchyty skryty pod kapotáží a nelze je obejít montážní sadou, je nutné vyříznout otvor, kterým bude protektor prostrčen. Ačkoliv se snažíme vždy najít řešení, které úpravu originálních dílů nevyžaduje, náš primární cíl při konstrukci padacích protektoru je STOPROCENTNÍ FUNKČNOST. Často sice lze vyrobit sadu, která by úpravu kapot nevyžadovala, ale za cenu ztráty její funkčnosti. Takovou sadu u nás nenajdete, vždy kupujete pouze funkční výrobek, ne nefunkční ozdobu. Zhotovení díry do kapotáže je snadná věc, kterou zvládne každý průměrně schopný kutil. Ke každé sadě, kde je nutná tato úprava navíc dostanete automaticky podrobný návod k jejímu profesionálnímu zhotovení + si můžete zakoupit sadu nástrojů, kterou k této úpravě potřebujete. Návod je také ke stažení na konci stránky.

Crashtesty

Padací protektory samozřejmě můžou být jen vzhledným doplňkem, ale občas se najde odvážný jezdec, který se rozhodne (většinou nedobrovolně) vyzkoušet jejich účinnost v praxi. S výsledky těchto nechtěných testů se můžete seznámit v sekci CRASHTESTY kde najdete popis pádu, poškození motocyklu a fotky. Každý výsledek je pečlivě posuzován a pokud je to nutné, sada je okamžitě inovována, aby příště odvedla svou práci s ještě lepším výsledkem!

S hrdostí můžeme prohlásit – FUNGUJE TO!

Dokumenty ke stažení

custom footer